MENY

Recension: Jacob Collier uppträdde med en strålande popenergi som utnyttjar den finländska körkulturen till sin fulla potential

Jacob Collier som uppträder på Keller Auditorium i Portland, Oregon, maj 2024.

Collier är varken rädd för stora oktavhopp eller överraskande improvisation. Han skuttar omkring på scenen och begär att publiken lever in sig i musiken.

Den brittiska sångaren och multiinstrumentalisten Jacob Collier uppträdde på ett fullproppat musikhus under veckan. Collier, som härstammar från London, började sin karriär med covers av kända låtar på YouTube och har under ett decennium blivit världskänd för sin otroliga musikaliska förmåga. Han har nu släppt fem studioalbum och befinner sig för tillfället på en världsturné för albumet Djesse Vol. 4, som utkom i februari.

Konsertscenen såg ut som ett vardagsrum publiken skulle känna sig hemma i. Till scenografin hördes det ett antal krukväxter, färggrann belysning och några lampor med skärmar som skulle passa perfekt i en inredning från 50-talet. Med lugn musik i bakgrunden satte jag mig bekvämt i stolen.

Collier slog sönder illusionen av en trygg och lugn konsert på musikhuset med ett abrupt skutt ut på scenen. Barfota och klädd i en överstor vit kragskjorta med nästan aggressivt färggranna byxor tog han tag i uppmärksamheten och riktade den tillbaka mot publiken. Collier är känd för att utnyttja publikens röster till sitt förfogande under sina konserter och genom en enkel interaktiv växelsång förstod man direkt att detta uppträdande inte bara tillhörde Collier själv, utan var något vi alla skulle ta del av.

Collier fortsatte sitt underbart oförutsägbara galenskap genom att påbörja sitt musicerande. Han använde sig av sin skicklighet på piano, gitarr och synt (ibland samtidigt) för att lägga en egen twist på låtar publiken kunde. “Brown-eyed girl” och “Blackbird” förvandlades till en balansgång mellan dramatisk körsång med hela publiken och Colliers akustiska lugn. Han är varken rädd för dissonansfyllda arpeggier eller stora oktavhopp, utan töjer på musikens regler för att skapa otrolig konst.

Mot slutet av konserten lämnade han sina instrument och antog rollen som dirigent, med publiken som sin kör. Genom enkla gester med armarna skapades eufoniska harmonier som ekade i hjärtat. Han sprang omkring på scen, gick upp i läktaren och satt sig i publiken. Han projicerade sin egen kärlek för att leva in sig i musiken på alla andra i rummet, något som liknade ett barndomsminne av allsång vid en lägereld. Trots min bristfälliga sångröst ville jag också sjunga med i “sha la la la la la…” eller “find me somebody to love” tack vare Colliers musikaliska charm.

Ljud- och ljustekniken prickade precis rätt och lyckades alltid följa med Collier för att skapa ett otroligt vackert vansinne. Hoppen mellan hans akustiska solon och allsången förmedlades av varma ljus som riktades mot läktaren. I en längre monolog tackade Collier för sin sista solokonsert innan han fyllde 30 och reflekterade över ett decennium av musikuppträdanden.

Rummets energi nådde sin höjdpunkt då Collier blandade ihop Queens ”Somebody to love” och Finlandiahymnen. Med den finska körkulturen runt om sig visade hann musikens brobyggande roll mellan kulturer och människor. Colliers långa avslutande uppträdande bestod av att skapa skogsljud med hjälp av publiken, vilket ledde in i en vacker cover av The Beatles “Blackbird”.

Collier är en popartist som få andra slår i naturlig talang och charm. Hans mest otroliga triumf var kanske ändå att lyckas aktivera en finsk publik för att i över två timmar ta del av ett musikaliskt äventyr.

Recension: Aleksej Navalnyjs Patriot förtjänar att läsas av många

Aleksej Navalnyjs grav på Borisovo begravningsplats i Moskva i mars 2024.

Under påskhelgen tog jag mig tid att läsa Aleksej Navalnyjs självbiografi Patriot. En fin men också skakande läsning om hur Putins Ryssland gjorde flera försök och till slut lyckades ta livet av den främsta symbolen för motståndet mot Putins brutala diktatur.

 

Read More

Recension: Eva-Stina Byggmästars En dag i Mieron väcker lusten att lämna staden bakom

Kuva: Foto: Alexandra Harald
Eva-Stina Byggmästar.

Eva-Stina Byggmästars diktsamling En dag i Mieron är en förtrollande, meditativ beskrivning av konstnärslynnet och de mystiska upplevelser som präglar den ensamma vardagen långt uppe i norr.

 

Read More

Recension: Bananrepubliken Sverige – en granskning av lobbyindustrin

Johannes Klenell.

Kulturjournalisten Johannes Klenell har skrivit en intressant och granskande bok om hur politikerna, välfärdskapitalisterna och PR-byråerna på olika sätt utarmar demokratin. Boken har han gett titeln Bananrepubliken Sverige. Det är en viktig bok om hur ”folkvalda politiker kan idag samtidigt arbeta för byråer med inriktning på så kallad public affairs. Alltså politiskt påverkansarbete.” Detta att vara på ”två stolar som borde vara omöjligt att sitta på samtidigt. Men i Sverige går det”, skriver han både upprört och samtidigt kallt konstaterande.

 

Read More