“Käsittämätöntä” – Ben Zyskowicz lyttää Juristiliiton ulostulon

Ben Zyskowicz on kokoomuksen pitkäaikainen kansanedustaja.

Tällä viikolla on kuohuttanut se, ettei tuomioistuinten riippumattomuuden vahvistamisesta perustuslaissa ollakaan antamassa lakiesitystä tällä vaalikaudella. Kansanedustaja Ben Zyskowicz pitää asiasta noussutta kohua turhana.

Oikeusministeri Leena Meri (ps.) haluaa työryhmältä sen sijaan muistion.

Eteneminen asiassa alkoi jo edellisellä kaudella. Nykyisen hallituksen ohjelmassa ei ole sovittu oikeuslaitoksen riippumattomuuden perustuslaillisesta vahvistamisesta.

Meri muutti erillisen työryhmän toimeksiantoa myös siten, ettei se valmistelekaan perustuslain pykälän 106 muuttamista.

Pykälän mukaan tuomioistuimen on annettava etusija perustuslaille, mikäli lain soveltaminen on käsittelyssä olevassa asiassa ”ilmeisessä ristiriidassa” perustuslain kanssa. Kyse olisi siitä, voisiko sanan ilmeinen poistaa. Helsingin Sanomat on kertonut hallitusneuvotteluissa erikseen sovitun, ettei perustuslain 106. pykälän muuttamista edistetä.

Muun muassa Juristiliitto arvosteli oikeusministeri Merta, vaikkakaan ei nimeltä mainiten. Liitto vaati puolueetonta selvitystä laillisuusvalvojilta siitä, missä menevät oikeusvaltiossa poliittisen vaikuttamisen rajat ja miten jo asetettujen työryhmien toimeksiantoihin on puututtu.

“Kun lausuntopalaute on saatu, ryhdytään valmistelemaan hallituksen esitystä. Tässä vaiheessa – siis vasta tässä vaiheessa – astuu kuvaan mukaan poliittinen ohjaus. Jos ministeri päättää toisin kuin työryhmä tai haluaa jättää ottamatta huomioon lausuntopalautteen, ministeri joutuu tekemään sen avoimesti ja poliittisella vastuullaan”, Juristiliiton puheenjohtaja, prosessioikeuden professori Tuula Linna kritisoi.

Oikeus­ministeriön kanslia­päällikkö Pekka Timonen puolestaan puolusti Meren toimintaa.

Näin tekee myös kokoomuslainen kansanedustaja Ben Zyskowicz, jolla on paljon kokemusta perustuslakivaliokunnan työstä.

ZYSKOWICZ arvostelee Juristiliittoa ja Tuomariliittoa, joka on myös julkaissut tiedotteen, jonka mukaan oikeuslaitoksen riippumattomuus on uhattuna.

– Saako ministeri puuttua omassa ministeriössään tapahtuvaan lainvalmisteluun, esimerkiksi sellaiseen joka periytyy edelliseltä hallitukselta tai vaikka ei periytyisi. Totta kai saa. Minusta on käsittämätöntä, että Juristiliitto ja Tuomariliitto tuntuvat kyseenalaistavan sen, saako ministeri vaikuttaa tai puuttua ministeriössä tapahtuvaan lainvalmisteluun, Zyskowicz toteaa.

Zyskowicz vie keskustelua demokraattisen järjestelmän toimintaan.

– Meillä pidetään vaalit. Sitten syntyy vaalituloksen pohjalta toivottavasti, toisin kuin suomettumisen aikaan, hallitus. Ja tämä hallitus neuvottelee itselleen ohjelman ja vielä eduskunta antaa ohjelmalle tuen tiedonantoäänestyksessä. Ministerien tehtävä on omassa ministeriössään edistää hallitusohjelman toteutumista. Totta kai ne saavat ja niiden jopa pitää puuttua ministeriössä tapahtuvaan lainvalmisteluun – jos siellä esimerkiksi valmistellaan jotain hankkeita, jotka olisivat täysin ristiriidassa uuden hallituksen ohjelman kanssa, mistä tässä ei ole kysymys, hän sanoo.

Eli Juristiliitto ei ymmärrä parlamentaarisuutta?

– Juristiliitto varmaan ymmärtää kyllä parlamentarismia ja demokratiaa. Mutta on käsittämätön se Juristiliiton puheenjohtajan blogi, jossa hän sanoo, että ensin siellä ministeriössä valmistellaan asioita. Sitten, kun on hallituksen esitysluonnos, se lähetetään lausunnoille. Sitten, kun se tulee lausunnoilta, sitten on poliittisen ohjauksen paikka, Zyskowicz sanoo ja jatkaa hämmästelyään kuvitteellisella esimerkillä:

– Nykyinen sisäministeri (Mari) Rantanen (ps.) asettaisi vaikkapa kolmen vuoden toimialatyöryhmän miettimään, miten voitaisiin vielä tiukentaa maahanmuuttopolitiikkaa. Sitten tulisi vaalit ja uusi hallitus ja se kirjaisi ohjelmaansa, että tärkeänä tavoitteena on edellisen hallituksen tekemien maahanmuuttokiristysten purkaminen ja maahanmuuttopolitiikan väljentäminen edelleen. Pitäisikö uuden sisäministerin, olkoonpa hän vaikkapa vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta, olla puuttumatta ministeri Rantasen asettaman työryhmän työhön, joka valmistelee hanketta, joka on täysin vastoin uuden hallituksen ohjelmaa? Ei tietenkään. Hänen pitää puuttua siihen työhön ja käyttää ne niukat resurssit… sellaisten hankkeiden edistämiseen, joita hallitus ohjelmansa pohjalta haluaa edistää. Näin toimii demokratia.

ZYSKOWICZ muistuttaa myös, että yleensä perustuslain muutoksia on valmisteltu siten, että taustalla on ollut selkeä poliittinen tahto ja laajaa parlamentaarista edustusta valmisteluprosessissa.

Hänen näkemyksensä mukaan nyt olisi käynyt niin, että oikeusministeriön asettaman työryhmän asettama alatyöryhmä päätti omasta aloitteesta ryhtyä valmistelemaan perustuslain 106 pykälän muuttamista.

– Kuitenkin taustalla on vielä sekin, että oikeusministeriö oli tuonut asian hallitusneuvotteluihin ja hallitusneuvotteluissa oli todettu, että pykälään 106 ei kajota. Näinkö perustuslain muuttamista Suomessa tulee valmistella, että jokin asiantuntijatyöryhmän asettama alatyöryhmä ryhtyy valmistelemaan perustuslain yhden merkittävän säännöksen muuttamista? hän ihmettelee.

Meren johtama oikeusministeriö on tiedottanut, että oikeuslaitostyöryhmä asetti tammikuussa niin sanotun riippumattomuustyöryhmän, joka tarkastelee riippumattomuuden edellyttämiä lainsäädäntömuutoksia erityisesti perustuslakiin.

Ministeriön mukaan riippumattomuustyöryhmän asettamispäätöstä täsmennettiin helmikuussa vastaamaan alkuperäistä oikeuslaitostyöryhmän tehtävänantoa. Tällöin tehtävänannosta poistettiin perustuslain 106 pykälä, jonka virkakunta oli ottanut mukaan asiantuntijakuulemisten perusteella.

ZYSKOWICZ tiivistää pykälän 106 liittyvän perustuslakimme kontrollijärjestelmän luonteeseen.

Mikäli ilmeisyysvaatimus poistetaan, tuomioistuinlaitoksen rooli perustuslain jälkikäteiskontrollissa vahvistuu entisestään ja vastaavasti perustuslakivaliokunnan rooli heikentyy.

Hän arvioi, että kansalaiset pitäisivät tällaista muutosta tervetulleena, koska poliitikkoja ja myös poliitikoista muodostettua eduskunnan perustuslakivaliokuntaa kohtaan on ennakkoluuloja, osin ehkä perusteltujakin.

– Toisaalta perustuslain pykälät ja niiden tulkinta eivät ole kovinkaan perinteistä juridiikan tulkintaa, vaan perustuslain pykälät ovat ainakin Suomessa ja luullakseni muissakin maissa yleisluonteisempia, tulkinnanvaraisempia ja voisiko sanoa sisällöltään yhteiskunnallisempia kuin vaikkapa rikoslain petosta koskeva pykälä.

Zyskowicz pyörittelee kysymystä “ilmeisyyden” poistamisesta monelta kantilta.

– Monissa maissa perustuslakikontrolli on jälkikäteistä, tunnetuimpana tietysti Yhdysvallat, ja se kuuluu tuomioistuinlaitokselle. Ja minä ymmärrän, että laajasti uskoakseni kansalaiset ajattelevat, että näin pitää ollakin. Perustuslain tulkitseminen eli rajojen asettaminen eduskunnan lainsäädäntövallalle kuuluu riippumattomalle tuomioistuinlaitokselle eikä eduskunnan omalle perustuslakivaliokunnalle. Tälle näkökannalle on omat hyvät perusteensa.

– Toisaalta moni on pitänyt Suomen ennakollista perustuslakikontrollia hyvänä systeeminä, koska siinä jo etukäteen pyritään poistamaan lakiesityksistä mahdolliset ristiriidat perustuslain kanssa eikä niin, että vasta jälkikäteen ehkäpä useamman vuoden päästä todetaan, että jokin laki joltakin osin on ristiriidassa perustuslain kanssa. Eli itse ajattelen, että molemmille kannoille on varmasti perusteensa. Suomessa on myös vahvaa kannatusta erilliselle valtiosääntötuomioistuimelle tähän tehtävään ja sitä olen itsekin aikanaan nuoruudessani kannattanut.

Zyskowicz toteaa, että yleisesti on ajateltu, että nykyjärjestelmä toimii melko hyvin, vaikka perustuslakivaliokunta joutuu aika ajoin äänestämään tulkintaratkaisuistaan.

– Mutta niinpä joutuvat joka päivä tai sanotaan jatkuvasti myös tuomioistuimet tekemään äänestysratkaisuja.

SELVENNETTÄKÖÖN vielä, että Zyskowicz ei itse olisi lähdössä muuttamaan perustuslain 106. pykälää.

Sen sijaan he, joista Zyskowicz puhuu “juristieliittinä”, liputtavat asian tarkastelua.

– Tarkoitan ylimpien tuomioistuinten, ylimpien lainvalvojien, hyvin kokeneiden, osaavien ja arvostamieni juristien näkökulmaa.

Zyskowicz ei liitä poliittisia motiiveja “juristieliitin” edesottamuksiin, korkeintaan voi puhua oikeuspolitiikasta.

Esimerkiksi ylimpien tuomioistuinten, Korkeimman oikeuden (KKO) ja Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) presidentit kannattavat pykälän avaamista. Oikeuskansleri Tuomas Pöysti on todennut vuonna 2021 Demokraatille, että tuomioistuinten roolia perustuslain jälkikontrollissa voisi harkita vahvistettavan niin, että perustuslain 106 pykälästä poistettaisiin ristiriidan ilmeisyyden vaatimus.

Zyskowicz pitää hyvänä kysymyksenä sitä, politisoisiko ilmeisyyden vaatimuksen poistaminen tuomioistuimia.

– Ei tarvitse kuin vilkaista Atlantin taakse Washingtoniin niin näkee, miten politisoitunut on Yhdysvaltain korkein oikeus ja varmasti hyvin pitkälle juuri sen takia, että sille kuuluu Yhdysvaltain järjestelmässä perustuslain tulkinta.

ZYSKOWICZ pitää selvänä, että ilmeisyyden vaateen poisto heikentäisi pitkän päälle eduskunnan perustuslakivaliokunnan asemaa.

– Se siirtäisi painopistettä meidän perustuslakikontrollissamme perustuslakivaliokunnalta, jossa se nyt on, tuomioistuinlaitoksen suuntaan. Minusta se on ihan kiistatonta. Onko se radikaali muutos, ei välttämättä. Joskin riippuisi osin siitä, kuinka aktiivisen roolin tuomioistuimet ottaisivat siinä roolissa, että katsoisivat lakien olevan ristiriidassa perustuslain kanssa. Sitähän me emme tiedä, millaisiksi tulkintalinjat vuosien saatossa muodostuvat.

Miksi sitten monet ylimpien tuomioistuinten ja monien muidenkin tuomioistuinten jäsenet ja ylimmät lainvalvojat kannattavat tuomioistuinlaitoksen roolin vahvistamista perustuslakitulkinnoissa. Zyskowicz arvioi, että inhimillisesti eri tahojen mielipiteisiin vaikuttaa, mistä näkökulmasta asioita tarkastellaan.

– Eduskunnan perustuslakivaliokunnan jäsenet tarkastelevat sitä perustuslakivaliokunnan ja kansanedustajat laajemminkin eduskunnan näkökulmasta ja esimerkiksi tuomioistuinlaitoksessa palvelevat juristit tarkastelevat sitä varmaankin tuomioistuinlaitoksen näkökulmasta. Kaikki tahot pyrkivät ymmärtääkseni tulkitsemaan perustuslakia mahdollisimman oikein. Mutta kun perustuslain tulkitseminen on niin tulkinnanvaraista ja myös osin niin yhteiskunnallista, mikä on se perustuslain oikea tulkinta. Ei ole olemassa mitään yhtä oikeata tulkintaa.

Zyskowicz pohdiskelee myös, onko jotain yleisempää huolta, että perustuslakivaliokunta olisi menettänyt arvostustaan, kyvykkyyttään ja legitimiteettiään perustuslain tulkitsemisessa. Tällaista keskustelua on noussut vuosien saatossa usein silloin, kun perustuslakivaliokunta on joutunut tekemään äänestyspäätöksiä.

– Perustuslakivaliokunta on viime aikoina joutunut tekemään useamman äänestyspäätöksen. Mutta kertooko tämä siitä, että perustuslakivaliokunta olisi jotenkin menettämässä tai menettänyt kykyään tulkita perustuslakia “oikein”? Minun mielestäni se ei kerro siitä. Ei ole yhtä oikeata tulkintaa. Minun mielestäni – tämä on tietysti poleeminen poliittinen väite – se kertoo siitä, että perustuslakivaliokunnan vähemmistö on halunnut lähinnä kansainvälisiin sopimuksiin nojaten tulkita perustuslakia tavalla, joka merkitsee toisenlaista tulkintaa kuin mihin enemmistö on päätynyt.

SUOMESSAKIN on pohdittu kansainvälisten esimerkkien valossa muun muassa sitä, voisiko jokin hallitus puuttua tuomioistuinlaitoksen toimintaan lisäämällä tuomarien määrää tai erottamalla heitä eläkeikää laskemalla.

Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) presidentti Kari Kuusiniemi esitti vuonna 2021, että Suomessakin pitää varautua siihen, että valtaapitävät voisivat hyökätä jossain vaiheessa tulevaisuudessa oikeusvaltion periaatteita vastaan. Hän esitti puheessaan hallintotuomioistuinpäivässä selvityksen tekemistä tuomioistuinten riippumattomuuden takeista.

Pitäisi siis varmistaa, että tuomioistuimet säilyttävät itsenäisen asemansa myös silloin, jos jokin tuleva hallitus kyseenalaistaisi oikeusvaltion periaatteet.

Käytännössä kyse on siitä, että mikäli tuomioistuimien toiminnasta ei säädetä tarkasti perustuslaissa, yksittäiset hallitukset voisivat tahtoessaan pyrkiä puuttumaan niiden toimintaan tavallisessa lainsäädäntöjärjestyksessä. Mihinkään yksittäiseen puolueeseen Kuusiniemi ei huoliaan liittänyt.

Tällä hetkellä perustuslaissa ei esimerkiksi määritellä tuomareiden eläkeikää eikä ylimpien oikeusasteiden tuomareiden määrää.

– Ruotsalaiseen keskusteluun viitaten Suomessa olennaisia kysymyksiä olisi, pitäisikö ylimpien tuomioistuinten jäsenmäärä olla perustuslaissa ja onko joitakin muita oikeuslaitosta koskevia säännöksiä, joiden olisi syytä säätää nimenomaan perustuslain tasolla, oikeuskansleri Pöysti huomautti taannoin Demokraatille.

Kokoomuksen kansanedustaja Zyskowiczille sopii hyvin tämäntyyppinen tuomioistuinlaitoksen riippumattomuuden vahvistaminen, jossa tarkastellaan esimerkiksi tuomareiden eroamisikää ja nimitysmenettelyä.

– En usko, että kukaan järkevä ihminen vastustaa tuomioistuinlaitoksen riippumattomuutta. En esimerkiksi minä vastusta sitä, että riippumattomuuden takeita lisätään Suomen perustuslakiin. Olen vain halunnut kiinnittää huomiota siihen, että en pidä asiaa millään tavoin ajankohtaisena tai ongelmaisena. On paljon muita oikeusvaltiotilanteen kannalta tärkeämpiä uudistuksia kuten esimerkiksi oikeusprosessien lyhentäminen. Se on akuutti ongelma. Minä toivoisin, että oikeusministeriön työryhmät ja ministeriö keskittyisivät esimerkiksi tähän ongelmaan.

Uutissuomalainen: Aserikosten rangaistusten kiristäminen saa kannatusta ryhmänjohtajilta

Poliisin kuva ampumakuntoiseksi muokatusta starttipistoolista.

Useimpien eduskuntaryhmien puheenjohtajat kiristäisivät aselakien rikkomisesta määrättäviä rangaistuksia, kertoo Uutissuomalainen. Ajatusta kannattavat ainakin kokoomuksen, perussuomalaisten, SDP:n, vihreiden ja RKP:n ryhmänjohtajat.

Varsinkin opposition riveissä olisi myös valmiutta ottaa uuteen tarkasteluun aseluvat, jotka on myönnetty ennen nykyisen ampuma-aselain voimaantuloa vuonna 1998. Tarkastelua puoltavat SDP:n, vihreiden, vasemmistoliiton, kristillisdemokraattien ja Liike Nytin ryhmänjohtajat.

Aselakien tiukentaminen ei sitä vastoin saa ryhmänjohtajilta juuri kannatusta. Tiukennuksista koituisi haittaa lainkuuliaisille aseharrastajille, reserviläisille ja metsästäjille, katsovat kokoomuksen, perussuomalaisten ja keskustan ryhmänjohtajat.

”Huonosti harkittu ja asiaton” – Saarikolta moitteet puolueensa nuorisojärjestön seksityöavaukselle

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko keskustan puoluevaltuuston kokouksessa Vantaalla 27. huhtikuuta.

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko pitää puolueensa nuorisojärjestön ulostuloa seksityöstä asiattomana.

– Keskustanuorten ulostulo seksityön yhdistämisestä maaseudun elinvoimaan oli mielestäni huonosti harkittu ja asiaton, eikä vastaa käsitystäni maaseudun elinvoiman edistämisestä ja mahdollisuuksista. Keskusta arvostaa suomalaista maaseutua ja sen ihmisiä korkealle, Saarikko kirjoittaa Facebookissa.

Keskustanuoret ilmoitti sunnuntaina viestipalvelu X:ssä linjanneensa valtuuskunnassaan, että seksityöstä voisi tulla “maaseudun kantava elinkeino”.

Keskustanuorten puheenjohtaja Jere Tapio kertoi STT:lle, että järjestö kannattaa Oikeus työhön -kansalaisaloitetta. Aloitteen tavoitteena on nostaa seksipalveluiden myynti muiden elinkeinojen rinnalle.

Saarikko kertoo paneutuvansa seksityötä käsittelevään kansalaisaloitteeseen, mikäli se aikanaan saa tarvittavan määrän allekirjoituksia edetäkseen eduskuntakäsittelyyn.

– Ensisijaisesti en näe tarvetta rinnastaa seksityötä muihin elinkeinoihin, hän sanoo.

– Keskustanuoret on itsenäinen ja rohkea toimija, niin sen pitääkin olla. Virheistä ei pidä lannistua, vaan oppia. Puolue tarvitsee nuoria, uuden sukupolven tekijöitä.

KESKUSTANUORTEN Jere Tapio kertoi STT:lle, että seksityön nostaminen muiden elinkeinojen joukkoon otettiin Keskustanuorten poliittiseksi linjaksi Pohjois-Pohjanmaan keskustanuorten aloitteen pohjalta.

Aloite seksityöstä hyväksyttiin valtuuskunnassa yksimielisesti. Valtuuskunta on Keskustanuorten valtakunnallinen kevätkokous, johon järjestöt voivat tuoda omia aloitteitaan.

Tapion mukaan nykyinen parituspykälä on ongelmallinen ja johtaa siihen, että seksipalveluiden myyjien on lähes mahdotonta järjestää työterveyshuoltoa, pankkipalveluja tai toimitilojen vuokraamista.

Tällä hetkellä seksityö on Suomessa sallittua, jos se tapahtuu täysi-ikäisten henkilöiden kesken, täysin vapaaehtoisesti ja yksityisissä tiloissa.

Tapio kertoi sunnuntaina, että keskustelua käytiin linjauksen otsikoinnista.

-  Sehän on ehkä tällainen nuorisojärjestölle ominaisen räväkkä ja vähän pilkettä silmäkulmassa mukana.

Tapio uskoo, että nuorisojärjestön linjauksesta herää keskustelua emopuolueessa. Hän näkee, että se on paikallaan.

-  Harmillisen vähän ehkä tämä kansalaisaloite ja tämä ydinongelma, jota tässä kuitenkin nostetaan esille, on saanut näkyvyyttä tähän mennessä.

Linjauksesta kirjoitti ensin Iltalehti.

Ulkopoliittisen instituutin johtajaksi 21 hakijaa – listalla myös Mika Aaltola

Ulkopoliittisen instituutin (Upi) johtaja Mika Aaltola (kuvassa) hakee jatkokautta tehtäväänsä. Aaltola on ehdolla myös EU-parlamenttiin kokoomuksen listoilla.

Upin johtajan paikan hakuaika päättyessä johtajan paikkaa oli hakenut 21 henkilöä.

Aaltola kertoo viestipalvelu X:ssä, että jos tulee eurovaaleissa valituksi, sitoutuu hän toimimaan Euroopan parlamentissa.

-  Pyrkimys on käyttää tietotaitoani Suomen hyväksi Euroopassa. Sama motivaatio liittyy Upi-työssä jatkon hakemiseen, Aaltola perustelee.

Aaltola oli presidentinvaaleissa ehdolla valitsijayhdistyksen ehdokkaana ja keräsi ensimmäisellä kierroksella reilut 47  000 ääntä.

Aaltolan lisäksi hakijoiden joukossa on muun muassa Upin ohjelmajohtaja Juha Jokela sekä nykyään Tampereen yliopiston kansainvälisten suhteiden professorina toimiva Hiski Haukkala, joka on työskennellyt muun muassa presidentti Sauli Niinistön kansliapäällikkönä ja ulkopoliittisena neuvonantajana.

HAKIJOIDEN joukossa on monia tunnettuja tutkijoita, jotka ovat olleet julkisuudessa esillä kommentoimassa ulko- ja turvallisuuspoliittisia kysymyksiä esimerkiksi presidentinvaalien, Suomen Nato-jäsenyyden tai Ukrainan sodan yhteydessä.

Listalla ovat muun muassa Tampereen yliopiston kansainvälisen politiikan professori Tuomas Forsberg, Tampereen yliopiston tutkimusjohtaja Hanna Ojanen sekä Viron ulkopoliittisen instituutin johtaja Kristi Raik.

Ehdolla ovat myös sotatieteen tutkija, dosentti Ilmari Käihkö, Tampereen rauhan- ja konfliktintutkimuskeskus Taprin tutkimusjohtaja Marko Lehti ja hybridiosaamiskeskuksen tutkimus- ja analyysijohtajana toiminut Venäjän-tuntija Hanna Smith. Upin tutkijoista johtajan paikkaa tavoittelevat myös vs. apulaisjohtaja, Kiinan-tutkija Mikael Mattlin sekä vanhempi tutkija Teemu Tammikko.

Johtajan valinnasta päättää Upin hallitus. Haastatteluun valittujen hakijoiden haastattelut on määrä pitää kesäkuussa. Johtaja valitaan viisivuotiskaudelle, joka päättyy vuoden 2029 lopussa.

Uutista täydennetty kauttaaltaan klo 18.51 ja korjattu kirjoitusvirhe Aaltolan nimessä.

Helsinki tehostaa päätöksenteon lapsivaikutusten arviointia

Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Johanna Laisaari (sd.).

Lapsivaikutusten arvioinnista tulee yksi Helsingin kaupungin päätösten vaikutusten ennakkoarvioinnin menetelmistä ja systemaattisesti käytetty apuväline päätösesitysten laatimisessa lapsen oikeuksien näkökulmasta.

Asiasta tiedottaa Helsingin kaupunki.

Lapsivaikutusten arviointi on yksi prosessin vaihe silloin, kun valmistellaan päätösehdotuksia lautakunnille tai kaupunginvaltuustolle. Päätösvalmistelun alkuvaiheessa valmisteltavaa asiaa tarkastellaan lapsen oikeuksien näkökulmasta ja päätetään, tarvitseeko valmisteltava asia tarkempaa ja laajempaa lapsivaikutusten ennakkoarviointia.

Lapsivaikutusten arviointi on tehtävä silloin, kun valmisteltavalla asialla on merkittäviä vaikutuksia alle 18-vuotiaiden lasten tai lapsiryhmien hyvinvointiin. Ennakkoarvioinnin tavoitteena on tunnistaa etukäteen, miten valmisteltava päätösesitys vaikuttaa lapsen oikeuksien toteutumiseen sekä lasten ja lapsiperheiden hyvinvointiin, terveyteen, arjen sujumiseen tai lasten oppimiseen. Ennakkoarviointi mahdollistaa myös vaikutusten arvioinnin seurannan päätöksenteon jälkeen. Lapsivaikutusten arvioinnilla voidaan myös saada tietoa erilaisissa tilanteissa olevien lasten ja nuorten asemasta.

– Pidän erittäin tärkeänä, että Helsingissä on tehty kaupunkiyhteisesti lapsivaikutusten arviointia koskeva malli. On hienoa, että me viemme Helsingissä eteenpäin kansallista lapsistrategiaa vahvistaen lapsivaikutusten arviointia päätöksenteossa, kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Johanna Laisaari (sd.) sanoo tiedotteessa.

Suomella ja Tanskalla samat sävelet: Ukrainalle lisää aseapua ja Euroopan puolustusteollisuutta vahvistettava

Suomen pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja Tanskan pääministeri Mette Frederiksen kiirehtivät Ukrainan aseavun kasvattamista ja Euroopan puolustusteollisuuden vahvistamista.

He tapasivat maanantaina Kööpenhaminassa.

-  Keskustelumme osoitti jälleen, miten samoilla linjoilla maamme ovat. Me molemmat alleviivasimme, että Ukrainalle on toimitettava lisää aseistusta ja nopeasti. Pidämme molemmat myös erittäin tärkeänä, että Euroopan puolustusteollisuutta vahvistetaan ja ammustuotantoa nopeutetaan, Orpo sanoi pääministerien tiedotustilaisuudessa valtioneuvoston tiedotteen mukaan.

Esillä tapaamisessa oli myös Itämeren alueen turvallisuus ja pohjoismainen puolustus- ja turvallisuusyhteistyö.

-  Suomen ja Tanskan yhteistyö on erittäin tärkeää, kun varaudumme erilaisiin skenaarioihin ja vahvistamme resilienssiämme. Tämä koskee erityisesti syvempää yhteistyötä huoltovarmuuden varmistamisessa ja kriittisen infrastruktuurin turvaamisessa, Orpo totesi.

Pääministerit keskustelivat myös ajankohtaisista EU-kysymyksistä, kuten seuraavan Euroopan komission ohjelmasta ja Tanskan heinäkuussa 2025 alkavan EU-puheenjohtajuuskauden teemoista.

Tapaamisensa jälkeen pääministerit avasivat Suomen suurlähetystön uudistetut tilat kaksi vuotta kestäneen remontin jälkeen.